Головна » 2016 » Травень » 2 » Ох, уже ці домашні завдання, або Чому дитина не хоче робити уроки
04:19
Ох, уже ці домашні завдання, або Чому дитина не хоче робити уроки

 

 

Виконання дитиною домашніх завдань – це проблема для багатьох сімей. Часто діти не можуть впоратися з підготовкою уроків самостійно (відволікаються, роблять уроки не на належному рівні або взагалі уникають цієї роботи), потребують допомоги і контролю з боку батьків. А батьки завжди намагаються допомогти своїм дітям у виконанні уроків. Ця допомога варіюється від окремих коротких пояснень до повного виконання завдання замість дитини. У будь-якому випадку виникає чимало проблем. У спробах впоратися з цими проблемами батьки використовують різні методи: підкуп, погрози, покарання тощо. Однак дуже часто батьки тільки посилюють шкільні стреси своїх дітей.

Олена Фіданян, директор департаменту освіти і науки, молоді та спорту КМДА розповіла, у чому ж полягає проблема виконання домашніх завдань, хто допомагає школярам зробити уроки та як підвищити рівень знань учнів. “Напевно, усі родини, що мають школярів, проходили через «випробування» виконанням домашніх завдань. Цей процес іноді призводить до сімейних сварок. Бабусі частіше, ніж татусі, допомагають дітям виконувати домашні завдання. А головне те, що й ми, дорослі, не дуже любили робити «домашку» у свої шкільні роки.

У чому ж проблема виконання домашніх завдань? Напевно, їх кілька: можливо, це їх завеликий обсяг; можливо, дитина просто не зрозуміла нової теми; можливо, просто елементарна втома від шкільного навчання, а можливо — надмірна науковість або відірваність від життя поданого матеріалу. А можливо, це ми, дорослі, надто багато вимагаємо від своїх дітей: вчителі хочуть бачити лише найвищі результати своєї роботи, а батьки хочуть пишатись своєю дитиною і теж вимагають від неї лише високих досягнень.

В очікувані змін стандартів і навчальних програм у початковій школі департамент освіти і науки, молоді та спорту КМДА вирішив провести моніторингове дослідження для вивчення ставлення учнів 4-х класів та їхніх батьків до домашніх завдань. А саме: їх потрібності, складності, обсягів…

Так от. 38% учнів вважають, що у школі задають багато домашніх завдань. Водночас батькам навчання дітей здається значно складнішим, бо майже 52 % із них зазначили, що д/з для їхніх дітей забагато.

Майже 58 % батьків вважають, що їхні діти виконують д/з неякісно. На думку опитаних, серед причин, які заважають якісно готуватись до уроків, лідирують такі: лінощі (учні – 39 %; батьки – 32 %) та небажання виконувати д/з (учні – 20 %; батьки – 47 %).
Хоча водночас 46 % опитаних батьків вважають, що, якби якість знань у дітей була вищою, то й домашні завдання вони виконували б швидше. Отже, перепало на горіхи й вчителям. Хоча лише 5,6 % дітей вказали, що їм заважають виконувати д/з низька якість знань із предмета. Батьки тут більш категоричні. Так вважають 10,6 % з них.

І діти, і батьки відзначили, що є складнощі з підготовкою до предметів «Іноземні мови» та «Математика», та й часу такі предмети забирають чимало. Найменше школярі витрачають свого часу на підготовку до «Читання». Серед учнів і батьків різні уявлення про необхідний час на виконання домашньої роботи з української мови (учні – 20 %, батьки – 36 %).

Загалом на підготовку д/з майже половина випускників початкової школи витрачає від однієї до двох годин. 42 % батьків зазначили, що їхні діти працюють над виконанням домашніх завдань понад 2 години. Згідно з нормами санітарних правил, у четвертому класі на виконання д/з відводиться не більше 1 години 30 хвилин.

Хто ж допомагає школярам при виконанні домашніх завдань? Дослідження показало, що майже чверті школярів, які відвідують ГПД, допомагають вчителі. На думку 86 % батьків їхні діти при виконанні домашніх завдань не обходяться без допомоги дорослих.
Діти також підтверджують цю думку, назвавши серед своїх помічників: на першому місці – батьки (49 %); на другому – мама (35 %); на третьому – бабуся (12 %); на останньому – тато (4 %). Серед інших помічників також названі репетитори (16 %) та гувернантки (2 %).

Уже в четвертому класі 53 % дітей при виконанні д/з користуються мережею Інтернет. На запитання до батьків: «Що сприятиме успішному виконанню домашніх завдань Вашою дитиною?», отримали такий результат:

• підвищення рівня знань із навчальних предметів – 46 %;
• зменшення обсягу домашніх завдань – 38, 5 %;
• розвантаження програми з навчальних предметів – 38,5 %.

Зменшення обсягу домашніх завдань, на сьогодні, в руках учителя. А підвищення рівня знань із навчальних предметів залежить від розвантаження програми з навчальних предметів. Тут і вчитель, і учень є заручниками чинних навчальних програм. А от розвантаження програм – це те, чого всі учасники навчально-виховного процесу (вчителі, діти, батьки) давно чекають і до чого прагнуть.

Отже, роботу над розвантаженням програм із навчальних предметів необхідно негайно розпочинати. Більше третини батьків не просто до цього готові, а вже дуже давно від нас цього чекають. Ось вам і відповідь на запитання; «Чи потрібні зміни в освіті? Чи потрібне нове законодавство?»

 

     

Категорія: Психолог | Переглядів: 171 | Додав: Leonid